Door onze uitstoot van broeikasgassen verandert het klimaat in een gevaarlijk tempo. Dit leidt tot extremere weersomstandigheden en verlies van biodiversiteit. Op hun beurt zorgen die evoluties voor groeiende financiële en gezondheidsrisico’s en verstoren ze de waardeketen. Bedrijven spelen een sleutelrol in het aanpakken van de klimaatcrisis. Door hun activiteiten te decarboniseren, helpen ze het klimaat te stabiliseren en positioneren ze zich sterker in een veranderende markt, die evolueert richting een klimaatneutrale economie.
De impact van een organisatie op het klimaat noemen we haar koolstofvoetafdruk. Dat is de som van alle broeikasgassen die ze uitstoot. De totale uitstoot wordt meestal omgerekend naar koolstofdioxide-equivalenten (CO2eq), zodat de impact van verschillende gassen zoals methaan, lachgas (N2O) en waterstof onder één meeteenheid vallen.
Een decarbonisatieplan is een strategisch stappenplan waarmee je als organisatie je koolstofvoetafdruk wil verlagen. Het begint met een emissie-inventaris, opgesplitst in:
Het plan bevat doelstellingen om de voetafdruk te verlagen, evenals de mitigerende acties en technologieën die daarvoor nodig zijn. Tot slot is ook het monitoren van je vooruitgang ten opzichte van je doelstellingen een essentieel onderdeel.
Het algemene kader voor decarbonisatie is het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Dat stelt als doel om de opwarming van de aarde ruim onder de 2°C te houden, en bij voorkeur minder dan 1,5°C. Om dat te bereiken, zou de wereldeconomie tegen 2050 netto CO2-neutraal moeten zijn. De Europese Green Deal vertaalde die ambitie naar een concreet actieplan voor de EU, met als doel om als eerste continent ter wereldklimaatneutraal te zijn.
Een decarbonisatieplan is een essentieel onderdeel van je klimaattransitieplan, dat daarnaast ook een strategie omvat om met toekomstige klimaatrisico’s om te gaan en een van de verplichte elementen binnen de CSRD is. Lees er meer over in onze insight over het klimaattransitieplan.
Een decarbonisatiestrategie is meer dan een duurzame ambitie. Het is een economische en strategische noodzaak die heel wat tastbare voordelen oplevert:
Kortom: een goed uitgewerkt en onderbouwd decarbonisatieplan is niet alleen goed voor het klimaat, maar versterkt ook de concurrentiepositie en financiële gezondheid van je organisatie.
Een doeltreffend decarbonisatieplan is steeds een traject op maat van jouw bedrijf en sector, maar de volgende stappen komen steeds terug:
Meet de CO2-uitstoot van je organisatie volgens het internationaal erkende Greenhouse Gas Protocol. Breng de emissies van scope 1, 2 en 3 in kaart. Deze nulmeting kan je gebruiken als referentiepunt voor toekomstige reducties, zodat je de vooruitgang kunt opvolgen. Door transparant te communiceren over de methode en resultaten, creëer je vertrouwen bij je stakeholders.
Bepaal ambitieuze maar haalbare doelstellingen die in lijn liggen met globale standaarden zoals het Klimaatakkoord van Parijs. Gebruik waar mogelijk Science Based Targets (SBTi) om wetenschappelijke onderbouwing te garanderen.
Analyseer welke maatregelen en technologieën het meest geschikt zijn voor jouw organisatie en waardeketen. Om je scope 1- en 2-emissies te verlagen, zal je onder meer moeten inzetten op meer energie-efficiëntie of hernieuwbare energie. Voor scope 3 kun je denken aan alternatieve grondstoffen, efficiënter transport of producten waarmee je klanten energie kunnen besparen.
Met de geselecteerde maatregelen kan je aan de slag, door ze stap voor stap op te nemen in de dagelijkse werking van je onderneming, je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je productontwikkeling. Stel een plan voor implementatie op met acties en investeringen op korte, middellange en lange termijn. Breng ook de investerings- en operationele kosten (capex en opex) in kaart.
Voor het terugdringen van scope 3-emissies is samenwerking met je waardeketen cruciaal. Aan de hand van een supplier engagement programma neem je je leveranciers mee in het decarbonisatietraject. Training en support kunnen je leveranciers bewustmaken van hun rol in het decarbonisatietraject.
Volg de emissies op – op jaarlijkse, halfjaarlijkse of maandelijkse basis –, vergelijk ze met de gestelde doelen en rapporteer op regelmatige basis. Zo krijg je een accuraat beeld van de CO2-vooruitgang en kun je indien nodig bijsturen. Ook je klanten, investeerders en banken waarderen transparantie over jouw CO2-prestaties.
Een goed uitgewerkt decarbonisatieplan is niet alleen goed voor het klimaat, maar versterkt ook de concurrentiepositie en financiële gezondheid van een organisatie.
Ben je klaar om jouw koolstofvoetafdruk te reduceren? Zoek je een ervaren partner om samen je CO2-proces op te starten? Pantarein heeft ruime ervaring met carbon footprinting, reductieplannen, SBTi, scope 3-en FLAG-emissies, supplier engagement en communicatie rond CO2.
Neem contact met ons op via mail@pantarein.be.