ESG in de praktijk: Securex en ZOUTMAN getuigen

Wie duurzaamheid wil verankeren in zijn organisatie, stoot op twee grote uitdagingen. Eén: hoe overbrug je de kloof tussen ambitie en tastbare resultaten? Twee: hoe vermijd je dat duurzaamheid een apart traject blijft? Pantarein ontwikkelde een methode om ESG stap voor stap te integreren en beide uitdagingen aan te gaan. In deze Insight lichten onze klanten Securex en ZOUTMAN die aanpak toe vanuit hun perspectief in respectievelijk de dienstensector en de voedingsindustrie.

October 27, 2025
No items found.

Ine Heyerick is Sustainability Specialist bij Securex, de dienstverlener die met 1.900 medewerkers vanuit 30 kantoren in 5 landen bedrijven en zelfstandigen ondersteunt op het vlak van hr, welzijn, loonadministratie en ondernemerschap. Maarten Delbaere is duurzaamheidsmanager bij ZOUTMAN, een voedingsbedrijf uit Roeselare met 140 medewerkers dat elk jaar tot 450.000 ton hoogkwalitatief zeezout raffineert en verscheept naar meer dan 60 landen. Met hen overlopen we vijf pijlers van een geïntegreerd ESG-beleid. De zesde, dataverzameling en rapportering, behandelen we in een volgende Insight.

Zet een structuur en governance op

Een stevige structuur maakt het verschil tussen losse initiatieven en duurzaam beleid. Governance gaat over wie verantwoordelijk is, waar beslissingen genomen worden en hoe ESG ingebed is in het management.

Maarten, hoe ziet het ESG-kader van ZOUTMAN eruit?

Maarten: “We hebben het bewust eenvoudig en werkbaar gehouden. Niet te veel nieuwe structuren of vergaderingen – we willen onze mensen niet extra belasten – maar ESG laten groeien binnen de bestaande werking. We hebben een ESG-stuurgroep opgericht en hebben zeven tracks opgezet rond thema’s als operaties, medewerkers en verpakking. Elk van die zeven tracks wordt opgevolgd door een werkgroep.”

“Als duurzaamheidsmanager ben ik de bruggenbouwer: ik woon alle werkgroepen bij en rapporteer aan de stuurgroep, waarvan ook onze CEO lid is. Hij slaat op zijn beurt de brug naar de raad van bestuur. En elk kwartaal staat ESG op de agenda van het managementteam, waar het gaat om updaten en inspireren.”

Securex pakt het anders aan, Ine, zonder formeel ESG-comité maar met één centrale verantwoordelijke voor ESG: Sustainability Director Ruth Broekaert.

Ine: “Ruth heeft een crossfunctionele positie: ze rapporteert rechtstreeks aan de CEO, brengt elk kwartaal verslag uit aan het directiecomité en levert een jaarverslag aan de ondernemingsraad en de raad van bestuur. We werken met drie tracks, opgevolgd door evenveel werkgroepen. Twee transversale werkgroepen focussen respectievelijk op targets en KPI-rapportage. De derde, thematische werkgroep draait rond klimaat, en meer bepaald onze CO₂-voetafdruk.”

Ontwikkel een ESG-strategie en roadmap

Alles begint met een heldere ESG-strategie. De dubbele materialiteitsanalyse (DMA) helpt een roadmap uit te tekenen die richting en houvast biedt bij al je acties. Voor veel bedrijven is de DMA in de toekomst geen verplichting meer, maar ZOUTMAN blijft er de waarde van inzien.

Maarten: “We zouden de DMA ook zónder verplichting uitgevoerd hebben. Wanneer je je interne en externe stakeholders rechtstreeks bevraagt, komen je impacts en prioriteiten veel scherper in beeld. Nu is er focus. Stel je alleen de vraag ‘Wat is voor óns belangrijk?’, dan loop je het risico dat thema’s buiten je blikveld blijven.”

“Jullie hebben ons aangeraden om elke vier jaar een nieuwe DMA uit te voeren, en dat lijkt ons een goed idee: prioriteiten verschuiven, nieuwe stakeholders komen erbij en wijzelf bouwen kennis op. Zo hou je de vinger aan de pols.”

“ZOUTMAN heeft een roadmap naar 2030 gebouwd op de drie klassieke pijlers: environment, social en governance. Voor ons als productiebedrijf is milieu de zwaarste pijler, met ambities op het vlak van productie, verpakking en logistiek. Tegen 2030 willen we onze scope 1- en 2-uitstoot met 20 procent verlagen en onze scope 3-uitstoot met 5 procent.”

Klimaat maakt ook deel uit van de Securex-roadmap, Ine, maar bij jullie is er ook veel aandacht voor de sociale dimensie.

Ine: “Als dienstverlener focussen we intern en extern op het menselijke, inderdaad, met acties rond werkomstandigheden en de begeleiding van onze klanten. Onze roadmap naar 2030 heeft twee pijlers: ‘Empowering our people’ en ‘Driving sustainable impact’. Collega’s betrekken bij klimaatactie is een grotere uitdaging, omdat dat thema voor ons als dienstenbedrijf minder tastbaar is dan bij een bedrijf als ZOUTMAN – maar het is daarom natuurlijk niet minder belangrijk.”

Vergroot je stakeholderengagement

Je waardeketen is cruciaal om je klimaatdoelen te bereiken. Veel bedrijven krijgen die – en andere – doelen opgelegd door hun grote klanten, wat een domino-effect heeft in de hele keten. Constructief samenwerken met die externe stakeholders is dan ook cruciaal.

Maarten, transportemissies vertegenwoordigen een groot deel van de CO₂-voetafdruk van ZOUTMAN. Om de reductie-opties voor het vrachtwagenvervoer te onderzoeken, heeft jullie werkgroep Logistiek een enquête gehouden bij jullie logistieke partners.

Maarten: “We wilden inzicht krijgen in hun initiatieven rond koolstofreductie: welke maatregelen nemen onze transporteurs vandaag al – hebben ze bijvoorbeeld al elektrische vrachtwagens? – en waar liggen de grootste kansen om samen onze CO₂-uitstoot te verlagen? Uit die enquête zijn concrete sporen naar voren gekomen, zoals multimodaal transport voor bepaalde routes. Initiatieven waarmee geen extra kosten gepaard gingen, hebben we meteen uitgevoerd.”

“Volgend jaar organiseren we die enquête opnieuw. De bedoeling is om daarna een ‘ecoscore’, zoals we dat intern noemen, toe te kennen aan alle transporteurs. De bedrijven met de beste scores zullen ons transport mogen uitvoeren.”

Tips

Ine: “Leer goed met Excel werken! (lacht) Als dienstverlener zit de voetafdruk van Securex voor een groot deel in aangekochte goederen en diensten. Om die impact te kunnen meten en daar duurzaamheidscriteria en reductiedoelstellingen aan te koppelen, kunnen we niet zonder de kennis van onze collega’s van de boekhouding. Daarom raad ik alle duurzaamheidsverantwoordelijken aan: word een sparringpartner voor je collega’s van Finance en Procurement. Wie op die vlakken duurzaamheid integreert, zet een grote stap vooruit.”

Maarten: “Als je iedereen mee wil krijgen in een mentaliteitsverschuiving, kies dan eerst voor quick wins – stappen die niet per se veel geld kosten – en breng zo de bal aan het rollen. Met andere woorden: begin budgetneutraal en eindig klimaatneutraal.”

Stap voor stap ESG implementeren?

Pantarein begeleidt je om je ESG-doelen om te zetten in concrete resultaten, vertrouwen te versterken bij je stakeholders en een toekomstbestendig businessmodel uit te bouwen. Vraag vrijblijvend een gesprek aan met onze experts via mail@pantarein.be.