Hoe betrek je je leveranciers bij je CO₂-traject?

Het zwaartepunt van je CO₂-voetafdruk ligt doorgaans bij je scope 3-emissies. Die uitstoot verminderen kan alleen als je verder kijkt dan je eigen organisatie en je leveranciers actief betrekt. Want juist in de waardeketen kan je het grootste verschil maken. In deze Insight beschrijven we hoe je op een gestructureerde manier kunt samenwerken met leveranciers om de meeste vooruitgang te boeken.

November 25, 2025
Datamanagement
Klimaat

Je scope 3-emissies berekenen is een complexe oefening. Je bent bijvoorbeeld afhankelijk van je leveranciers voor informatie en voor potentiële reductiemaatregelen. Liesel Boutsen, CO2 & Climate Lead bij Pantarein: “Daarom werken bedrijven in de praktijk nog geregeld met sectorgemiddelden en schattingen. Maar wie echt vooruit wil, kiest voor samenwerking.”  

CO₂ aan de bron verlagen

Door in gesprek te gaan met je leveranciers krijg je toegang tot betrouwbare en gedetailleerde data over hun grondstoffen, productieprocessen en de producten en diensten die ze aan jouw bedrijf leveren. Dat levert niet alleen een accurater beeld op van je eigen voetafdruk, maar vormt ook de basis voor gerichte reducties.“Het zijn namelijk de leveranciers die de kennis en expertise hebben om hun materialen of diensten te verduurzamen. Door te innoveren kunnen ze de CO₂-impact aan de bron verlagen.”

Een nauwe samenwerking vergemakkelijkt ook de omslag naar een meer circulaire waardeketen. Denk aan projecten waarbij afgedankte producten opnieuw worden ingezet als grondstof. “Zo ontstaat een keten die minder nieuwe materialen nodig heeft en stap voor stap haar emissies terugdringt.”

Focus op impact

Wie structureel wil samenwerken, kan een supplier engagement-programma opzetten. Daarmee haal je leveranciers niet alleen aan boord, maar houd je ze ook betrokken. “Eerst bepaal je je doelen: wil je alleen inzicht krijgen in CO₂-data of verwacht je ook reductieacties? En wil je breder gaan, met eisen rond recyclage of arbeidsomstandigheden? Wanneer je de knopen hebt doorgehakt, veranker je die ambities in je Supplier Code of Conduct.”

Met álle leveranciers in gesprek gaan is onhaalbaar. “Richt je daarom op de meest impactvolle partners, bijvoorbeeld de 20% leveranciers die samen verantwoordelijk zijn voor 80% van je uitstoot. In plaats van uitstoot kan je ook kiezen voor een ander criterium, zoals uitgaven.”

Bepaal vervolgens welke gegevens je nodig hebt. Kijk daarbij voldoende vooruit. Vraag bijvoorbeeld informatie over ambities en reductieplannen. “Zo kan je inschatten of je leverancier een koploper is of eerder afwacht. Vraag die data zeker op via e-mail of een softwareplatform, maar organiseer ook jaarlijkse feedbackgesprekken met sleutelleveranciers. Die leveren vaak meer inzichten op.”

Incentives

Niet elke leverancier zal meteen de juiste data kunnen aanleveren. Denk daarom na over hoe je je leveranciers kunt ondersteunen. “Organiseer webinars, deel goede praktijken of bied een-op-een-begeleiding aan.”

Financiële stimulansen helpen ook. “Sluit bijvoorbeeld langetermijncontracten met duurzame partners.”

Tot slot nog een belangrijke tip: samenwerking werkt in twee richtingen. “Zoek actief naar manieren om samen te leren en te experimenteren”, besluit Liesel. “Pilootprojecten met leveranciers leveren vaak de meest innovatieve ideeën op.”

"Met álle leveranciers in gesprek gaan is onhaalbaar. Richt je daarom op de meest impactvolle partners."

Liesel Boutsen
CO₂ & Climate Lead

Zoek je een ervaren partner om samen je CO2-proces op te starten? Pantarein heeft ruime ervaring met carbon footprinting, reductieplannen, SBTi, scope 3-en FLAG-emissies, supplier engagement en communicatie rond CO2. Neem contact met ons op via mail@pantarein.be.