Klimaatdoelen stellen met het SBTi

De wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen van het SBTi tonen organisaties in welke mate en hoe snel ze hun broeikasgasuitstoot moeten afbouwen om de ergste effecten van klimaatverandering, die gepaard gaan met een gemiddelde temperatuurstijging van 1,5°C, te voorkomen. We bekijken de belangrijkste stappen in dat proces, wat je SBTI-engagement precies inhoudt en welke voordelen het oplevert.

Klimaat
Vervuiling

Het SBTi in een notendop

In het klimaatakkoord van Parijs kwamen wereldleiders overeen om de gemiddelde opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Het Science Based Target initiative (SBTi) vertaalt die ambitie naar concrete, wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor bedrijven.

Als we die 1,5°C niet willen overschrijden, hoe snel moeten bedrijven dan hun uitstoot verminderen – en eventueel compenseren – om tijdig klimaatneutraal te zijn? Het SBTi koppelt daar niet alleen concrete cijfers aan. Het ondersteunt bedrijven ook met richtlijnen en rekentools om haalbare doelen te stellen, te bereiken en erover te communiceren.

Algemene en sectorspecifieke doelen

Het SBTi hanteert algemene reductiedoelen voor alle soorten bedrijven in alle sectoren. Om in lijn te zijn met het akkoord van Parijs en de Europese klimaatdoelstellingen, moet een bedrijf zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 42% verminderen. Dat geldt voor zowel scope 1- en 2-emissies als scope 3-emissies in de waardeketen.

Omdat bedrijven minder controle hebben over hun scope 3-emissies, kunnen ze daar kiezen voor 25% reductie tegen 2030. Dat komt overeen met een scenario waarin de klimaatopwarming beperkt blijft tot minder dan 2°C.

Het SBTi-target op lange termijn, in lijn met het klimaatakkoord, is: netto-nul uitstoot realiseren tegen 2050 voor scope 1, 2 en 3. Daarbij mogen bedrijven de laatste 10% restemissies – die ze niet kunnen elimineren – compenseren via permanente koolstofverwijdering en -opslag.

Het SBTi heeft ook een aantal sectorspecifieke doelen vastgelegd, in samenspraak met klimaatintensieve sectoren zoals chemie, bouw, transport en mode. Voor bedrijven die extra ambitie willen tonen, bestaat er Beyond Value Chain Mitigation: een mechanisme om te investeren in emissiereductie buiten de eigen waardeketen of in initiatieven die broeikasgassen uit de atmosfeer verwijderen.

SBTi 2.0: wijzigingen op komst

Het SBTi werkt momenteel aan een update van zijn standaarden. Enkele voorgestelde wijzigingen zijn:  

- aparte targets voor scope 1 en 2

- een indeling in categorie A- en B-bedrijven (categorie A: grote bedrijven en middelgrote bedrijven in welvarende landen - categorie B: kleinere bedrijven en bedrijven in regio's met lagere inkomens)

- verplichte tussentijdse evaluaties en bijstellingen van doelen.

De nieuwe Corporate Net-Zero Standard Version 2.0 zou in 2027 van kracht worden. Bedrijven die zich vóór die datum aansluiten bij het SBTi, kunnen de huidige standaarden nog tot 2030 gebruiken.  

Meer details over de nieuwe standaard vind je in het voorstel van het SBTi.

Het SBTi-proces

Bedrijven die zich aansluiten bij het SBTi doorlopen zes stappen:

  1. Registreren: maak een account aan via het Validation Portal van het SBTi en registreer je organisatie.
  1. Aankondigen: maak – vrijwillig – je engagement bekend om een wetenschappelijk onderbouwd doel te stellen.
  1. Doelstellingen vastleggen: bepaal haalbare doelen aan de hand van de SBTi-standaarden, -criteria en -richtlijnen. Daartoe maak je een inventaris van jouw broeikasgasuitstoot (scope 1, 2 en 3) volgens het GHG Protocol. Het SBTi biedt rekentools voor verschillende doelgroepen, zoals financiële instellingen, bedrijven en kmo’s.
  1. Indienen: laat je doelen valideren door het SBTi. Kmo’s kunnen ze via de Validation Portal indienen.
  1. Communiceren: na goedkeuring publiceert het SBTi je doelen op zijn website. Je krijgt dan zes maanden om ze publiek te communiceren.
  1. Rapporteren: zodra je doelen gevalideerd zijn, moet je jaarlijks over je uitstoot rapporteren en je vooruitgang opvolgen. Dat kan via een jaarverslag, duurzaamheidsrapport (bijvoorbeeld in lijn met de CSRD), je website of een ander publiek kanaal.

Waarom kiezen voor SBTi?

Werken volgens SBTi geeft structuur en geloofwaardigheid aan de duurzaamheidsstrategie van een bedrijf. SBTi-doelen zijn verankerd in de klimaatwetenschap, en dus niet afhankelijk van veranderlijke wetgeving of vatbaar voor publieke druk of lobbywerk. Zo toon je als organisatie een duidelijk engagement voor toekomstbestendige groei.

Deelname vereist een langetermijnstrategie. Om hun duurzame doelen te bereiken, moeten bedrijven efficiëntie en innovatie omarmen. Dat leidt tot lagere energie- en materiaalkosten en versterkt je concurrentievermogen, doordat je anticipeert op strengere klimaatregelgeving en stijgende koolstoftaksen.

Na validatie erkent het SBTi jouw organisatie als geëngageerde deelnemer. Je wordt vermeld op het Target Dashboard van de organisatie en op de websites van partners als de We Mean Business Coalition en het UN Global Compact. Dat vergroot het vertrouwen van investeerders en toont jouw duurzame engagement – iets waar consumenten almaar meer waarde hechten. Je ontvangt bovendien een welkomstpakket met advies en communicatierichtlijnen.

Hulp nodig bij het stellen van klimaatdoelen?

Pantarein ondersteunt je bij elke stap: we brengen je uitstoot in kaart, stellen meetbare SBTi-doelen, maken een haalbaar CO₂-reductieplan en helpen je helder communiceren met je stakeholders.

Neem contact op via mail@pantarein.be, en samen schrijven we een wetenschappelijk onderbouwd verhaal.