2025 was een realitycheck voor wie met duurzaamheid bezig is. Soms lijkt het thema helemaal van de agenda verdwenen. Maar stilte staat niet gelijk aan stilstand. Op dinsdag 14 oktober, toen we in Technopolis voor het vierde jaar op rij duurzaamheidsprofessionals samenbrachten voor een middag vol kennisdeling, bleek dat er op langere termijn veel beweegt. Deze drie lessen geven we je graag mee.
‘In 2025 hebben CEO’s minder over duurzaamheid gepraat, maar méér actie ondernomen.’ Met die woorden begint ‘The Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2025’, de studie die het invloedrijke Amerikaanse consultancybureau Bain & Company in september presenteerde. Ze is gebaseerd op 35.000 uitspraken van CEO’s, 300 kwalitatieve interviews en een enquête bij 14.000 consumenten wereldwijd.
Na de ambitieuze verklaringen van de hypejaren 2021 en 2022 zakte duurzaamheid op de prioriteitenlijst. Veel bedrijven ondervonden hoe complex het is om ESG-doelen om te zetten in tastbare vooruitgang. En dan was er nog de context: geopolitieke instabiliteit en gespannen handelsrelaties leidden tot andere prioriteiten, de groeivertraging bracht een focus op kosten en budgetcontrole met zich mee, en met het Omnibusvoorstel drukte Europa de pauzeknop in voor duurzaamheidsrapportering.
Sinds dit jaar wint duurzaamheid weer aan belang – vanuit een nieuw perspectief. De klemtoon verschuift van compliance, ethisch ondernemen en maatschappelijke verantwoordelijkheid naar waardecreatie en economische veerkracht. Vergelijk het met de dotcomboom: na een periode van overenthousiasme en een crash in 2000 volgde een correctie. De digitale revolutie werd volwassen. Bedrijven als Google bewezen dat wie focust op waardecreatie sterker uit de storm komt.
Zo is het nu ook met duurzaamheid.
Wie voorbij de headlines kijkt, vangt signalen op die het groeiende mondiale momentum van duurzaamheid illustreren. Op het Pantarein-event kwamen er zes aan bod.
In sectoren als automotive, chemie, bouw en verpakkingen kiest 49 procent van de ondernemingen al bewust voor leveranciers met duurzame operaties. Tegen 2028 zal dat aandeel stijgen tot 68 procent.
80 procent vindt duurzaamheid belangrijk bij een aankoop en is bereid om daarvoor 13 procent extra te betalen. Om de werkelijke meerprijs van 28 procent te overwegen, hebben consumenten meer transparantie en vergelijkbare informatie nodig – een hinderpaal die bedrijven nog moeten wegnemen.
Vorige maand haalde het Nederlandse Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) 14,5 miljard euro weg bij BlackRock, vanwege het gebrek aan een duidelijke duurzaamheids- en klimaatkoers bij de grootste vermogensbeheerder ter wereld. Ondertussen neemt in regio’s zoals Zuid-Europa de verzekerbaarheid van woningen en infrastructuur af door frequente natuurrampen. In risicogebieden stijgen premies met 10 tot 20 procent per jaar.
De Verenigde Staten trokken zich begin 2025 terug uit het klimaatakkoord van Parijs – maar dat is verre van het hele plaatje:
Op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september heeft China aangekondigd zijn transitie naar een koolstofarme economie te versnellen. Tegen 2035 wil het land:
De grootste uitstoter ter wereld zou meer moeten en kunnen doen, aldus kritische stemmen, maar dat China voor het eerst een absolute emissiereductie uitspreekt, is een symbolische stap.
Op dezelfde top kondigde Brazilië aan een 1 miljard dollar te investeren in de Tropical Forests Forever Facility (TFFF), een nieuw fonds voor het behoud van tropische bossen.
In de eerste helft van 2025 was het aandeel van hernieuwbare bronnen in de wereldwijde elektriciteitsmix voor het eerst groter (34,3 procent) dan dat van steenkool (33,1 procent). Dat becijferde energiedenktank Ember.
Wat is echt belangrijk, en waar ligt je grootste impact als bedrijf? De vereenvoudiging van de Europese duurzaamheidswetgeving maakt het niet eenvoudiger om de juiste keuzes te maken.
Pantarein pleit voor vereenvoudiging, maar niet voor deregulering. En we zijn niet de enigen: een nieuwe enquête bij 2.500 Europese bedrijfsleiders in opdracht van klimaatdenktank E3G wijst op brede steun voor een duidelijk regelgevend kader voor duurzaamheidsrapportering en due diligence. 59 procent omschrijft duurzaamheid als essentieel voor de bedrijfswaarde.
Dat brengt ons opnieuw bij waardecreatie – en bij ons advies voor bedrijven, samengevat in vier prioriteiten:
Pantarein begeleidt je om je ESG-doelen om te zetten in concrete resultaten, vertrouwen te versterken bij je stakeholders en een toekomstbestendig businessmodel uit te bouwen.
Vraag vrijblijvend een gesprek aan met onze experts via mail@pantarein.be.