Securex

Hoe maak je van een duurzaamheidsrapport méér dan een droge strategie en koude feiten? Met die vraag klopte Securex bij ons aan. We begeleidden hen bij elke stap naar een toekomstgericht duurzaamheidsbeleid en vertaalden dat naar een aantrekkelijk eerste duurzaamheidsrapport.

Onze klant - Securex

Onze uitdaging - De duurzaamheidsinspanningen van een internationale dienstverlener richting geven en vertalen op mensenmaat

Onze oplossing - Een toekomstgerichte strategie, een herkenbare key visual en een verhalend eerste duurzaamheidsrapport

Van benchmarking naar doelen

Securex ondersteunt ondernemerschap en tewerkstelling met een geïntegreerde dienstverlening op het vlak van de ontwikkeling en uitbouw van een eigen zaak voor ondernemers, personeels- en loonadministratie, welzijn op het werk, talentontwikkeling en verzekeringen. De Groep is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Spanje, en telt meer dan 1.900 medewerkers. Duurzaamheid is daarbij een duidelijke prioriteit. Zowel intern als extern wil Securex hier sterker op inzetten. Daarom klopte de dienstverlener bij ons aan.

In april 2024 gingen we van start met een uitgebreide benchmarking, waarvoor we de duurzaamheidsstrategie, roadmap en ESG-topics van soortgelijke bedrijven analyseerden. We brachten ook de volledige waardeketen van Securex in kaart – zowel in België als in de internationale vestigingen – en interviewden leden van het directiecomité en andere interne en externe stakeholders.

Die input leverde een lijst op van bijna 80 mogelijk relevante impacts, risico’s en opportuniteiten. In vier focusgroepen beoordeelden we elk van die IRO’s op impact- en financiële materialiteit. Tijdens een workshop met het management legden we de materialiteitsdrempel vast en herleidden we de lijst tot 13 materiële topics.

In de volgende stap gingen we aan de slag met het stellen van doelen voor elk van de materiële topics. We ondersteunden Securex bij het bepalen van het ambitieniveau en de focus: wat zijn korte- versus langetermijndoelen, haalbare en meetbare doelen, ondersteunende en tussentijdse subdoelen, ...? Van CO2-reductie over zorg voor de eigen mensen en klanten, wij stelden een strategie op die in lijn is met de bedrijfsdoelen van Securex.

Van strategie naar verhaal

In de volgende fase vertaalden we de duurzaamheidsstrategie naar een duurzaam narratief. Daarbij vertrokken we van de materiële topics die in de dubbele materialiteitsanalyse naar voren kwamen. We distilleerden er twee kernboodschappen uit die samenvatten waar Securex wil op inzetten: ‘Empowering our people’ (de interne pijler) en ‘Driving sustainable impact’ (de externe pijler).

Terwijl onze copywriters en strategen hun krachten bundelden om de strategie in twee alinea’s samen te vatten, ontwikkelde ons studioteam op basis van de Securex-merkrichtlijnen een key visual die inzetbaar is in uiteenlopende communicatievormen. Zo maakten we de duurzaamheidsstrategie concreet en inleefbaar voor elke stakeholder, van de eigen medewerkers van de dienstverlener tot klanten en de mensen die voor hen werken.

Hoe vatten we een lang en complex proces in een herkenbaar verhaal? Die vraag stellen we ons telkens opnieuw. De key visual en het rapport van Securex laten zien hoe je duurzaamheid kunt verweven in je strategie en je dagelijkse werking – om zo maximale impact te creëren voor je medewerkers en klanten, de maatschappij en de planeet.

Eva Schobyn
Sustainability Consultant bij Pantarein

Het eerste duurzaamheidsrapport

Ondanks de vereenvoudiging van de Europese duurzaamheidsregelgeving, aangekondigd door het EU-Omnibusvoorstel, koos Securex voor een eerste duurzaamheidsrapport dat minstens voldoet aan de geavanceerde module van de VSME en zelfs al stappen richting CSRD-compliance zet. We voerden daarom een gapanalyse uit op basis van bestaande documentatie, targets en KPI’s. Zo kon Securex al prioriteiten stellen voor de dataverzameling – vertaald in een concreet actieplan.

Het ‘Sustainability Report 2024’, gepubliceerd in juli 2025, heeft niet de klassieke ESG-structuur, maar bouwt verder op het duurzaam narratief en de key visual. Duidelijke informatie, KPI’s, acties, doelen en beleid komen samen in een publicatie die Securex met gepaste trots kan delen.