Poppies Bakeries

Van koekjes tot klimaat: hoe Poppies Bakeries ESG stap voor stap verankert

"Als voedingsbedrijf erkennen we onze verantwoordelijkheid voor mens en milieu", zegt Gudrun Lefevere, Marketing & Sustainability Manager bij Poppies Bakeries. Ze licht toe hoe het West-Vlaamse familiebedrijf ESG in zijn operaties integreert – met Pantarein als partner.

Onze klant
Poppies Bakeries

Onze uitdaging
De klant naar CSRD-compliance brengen en ESG inbedden in de bedrijfsvoering

Onze oplossing
Een solide ESG-partnerschap met een stapsgewijze uitwerking van strategie, roadmap en duurzaam narratief plus CO₂-voetafdrukberekening, decarbonisatieplan en rapportage

Poppies Bakeries maakt sinds 1976 zoete bakkerijproducten die traditionele vakkennis paren aan grootschalige productie. Het bedrijf uit Zonnebeke telt 13 sites en levert aan klanten wereldwijd. “Operationele excellentie vormt de ruggengraat van de duurzaamheidsstrategie die we sinds 2020 ontwikkelen”, vertelt Gudrun Lefevere. “In 2024 namen we Pantarein in de arm om ESG structureel in onze bedrijfsvoering te verankeren.”

Wat zijn de belangrijkste drijfveren voor duurzaamheid bij Poppies Bakeries?

“Om te beginnen: onze klanten vragen er expliciet naar – bijvoorbeeld als het gaat om CO₂-reductie of de herkomst van onze ingrediënten. ESG helpt ons ook om efficiënter te werken, betere financieringsvoorwaarden te verkrijgen en compliancerisico’s te verkleinen. En last but not least: we versterken ons imago als werkgever mee. Toptalent aantrekken en behouden wordt gemakkelijker.”

Voor Pantarein aan boord kwam, hadden jullie al een dubbele materialiteitsanalyse uitgevoerd.

“Klopt. De DMA is de basis van onze ESG-strategie. Ze bevestigt dat onze keuzes gestoeld zijn op een zorgvuldige analyse met input van interne en externe stakeholders. Dat geeft ons houvast wanneer we de strategie in de praktijk brengen. Samen met Pantarein hebben we onze DMA en ESG-strategie opgebouwd met vier pijlers: Sustainable products, Greener planet, Joyful people en Impactful policies. Per pijler formuleerden we duidelijke ambities en KPI’s. Het resultaat was een ESG-roadmap richting 2030.”

Hoe maken jullie ESG concreet?

“Samen met Pantarein hebben we tracks opgezet. We organiseerden thematische werkgroepen rond drie thema’s: onze eigen operaties, onze waardeketen en duurzame aankoop. We richtten ook een ESG-stuurgroep op, die minstens één keer per kwartaal samenkomt. Het volledige directieteam neemt eraan deel. Ik zorg ervoor dat dat team gefocust blijft op de kernvragen: op welk vlak moeten we compliant zijn, tegen wanneer, wat kost het, hoe positioneren onze concurrenten zich? Zo houden we ESG haalbaar en concreet.”

“Om die aanpak structureel te verankeren, hebben we onze gedragscode voor medewerkers en leveranciers aangescherpt. We werkten ook specifieke richtlijnen uit rond milieu en ontbossing. Die zorgen voor transparantie in onze waardeketen.”

"Samenwerking is cruciaal: met onze werknemers en met onze klanten. En met een externe expert als Pantarein, die voor een bedrijf als het onze onmisbaar is."

Gudrun Lefevere
Marketing & Sustainability Manager bij Poppies Bakeries

Klimaat is een cruciaal thema voor voedingsbedrijven. Jullie kozen al in een vroeg stadium voor SBTi-validatie: hoe vanzelfsprekend is dat in de huidige economische context?

“Die context is onzeker en de investeringen zijn groot: zullen onze klanten bereid zijn om daarin mee te stappen? Maar stakeholders, en vooral de retail, vragen ernaar: SBTi-validatie wordt almaar meer een license to operate. Samen met Pantarein hebben we onze CO₂-voetafdruk berekend voor scope 1, 2 en 3 en werken we nu aan een decarbonisatieplan. In 2026 willen we onze reductietargets laten valideren.”

Hoe zorgen jullie dat interne en externe stakeholders hun schouders zetten onder jullie duurzaamheidsstrategie?

“Met 13 sites is dat een grote uitdaging. Om helder en wervend over onze strategie te communiceren, hebben we met Pantarein een duurzaam narratief ontwikkeld onder de titel ‘Baking joy, every day for everyone’. Zo begrijpt iedereen waarom onze acties belangrijk zijn en hoe ze bijdragen aan onze doelstellingen. Samenwerking is cruciaal. Met onze werknemers, die interne ambassadeurs zijn. Met onze klanten. En met een externe expert als Pantarein, die voor een bedrijf als het onze onmisbaar is.”

“Op die manier bereiden we ons stapsgewijs voor op ons eerste CSRD-compliant verslag, over het boekjaar 2027. In ons ESG-rapport over 2025 zullen we al toewerken naar die nieuwe aanpak volgens de ESRS, de Europese rapportagestandaarden.”

Tot slot: welke tips wil je andere bedrijven meegeven?

“Zie ESG niet louter als een verplichting, maar ook als een kans om sterker te worden. Zorg dat je iedereen meeneemt, van boardroom tot werkvloer. En wees niet bang om te leren en bij te sturen: ESG is een proces.”

Stap voor stap ESG implementeren?

Pantarein begeleidt je om je ESG-doelen om te zetten in concrete resultaten, vertrouwen te versterken bij je stakeholders en een toekomstbestendig businessmodel uit te bouwen. Vraag vrijblijvend een gesprek aan met onze experts via mail@pantarein.be.