De nieuwe ESRS-standaarden: wat mag je verwachten?

Op 31 juli publiceerde EFRAG een ontwerpversie van de vereenvoudigde ESRS, de Europese duurzaamheidsrapportagestandaarden. De vereenvoudiging past binnen het EU-omnibusvoorstel, waarmee de Europese Commissie de administratieve lasten van de Green Deal-wetgeving voor bedrijven wil verlichten. Wat zijn de belangrijkste aanpassingen? En wat betekenen ze in de praktijk?

September 4, 2025
CSRD general

Waarover gaat het?

Midden 2023 publiceerde de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) de definitieve tekst van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), de bindende rapportagevereisten voor alle ondernemingen die onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vallen. Op verzoek van de Europese Commissie werkt EFRAG nu aan een vereenvoudigde versie van de standaarden. Op 31 juli publiceerde de organisatie een draft.

Wat verandert er precies?

De vereenvoudiging situeert zich op verschillende niveaus:

  1. Vereenvoudigde dubbele materialiteitsanalyse (DMA)
    De bottom-upbenadering om materialiteit te scoren maakt plaats voor een meer pragmatische top-downbenadering. Starten vanuit de bedrijfsstrategie en de sectorcontext volstaat om de relevante thema’s te bepalen. Alle IRO’s (impacts, risico’s en opportuniteiten) en (sub)topics exhaustief scoren is niet meer nodig.
  2. Beter gestructureerd en leesbaarder rapport
    Bedrijven krijgen meer flexibiliteit in de presentatie van hun ESG-rapport. Dat mag bijvoorbeeld beginnen met een samenvatting, en aanvullende informatie en cijfers mogen in een bijlage worden opgenomen. Dat vergroot de leesbaarheid en creëert ruimte voor storytelling.
  3. Geen overlappingen meer tussen algemene en thematische standaarden
    De overlap tussen de algemene (ESRS 1 en ESRS 2) en de thematische standaarden (E, S, G) verdwijnt. Voorheen zaten in de algemene standaarden al veel thema’s (governance, beleid …) die ook in de thematische standaarden terugkwamen. Bedrijven hoeven nu maar één keer over een onderwerp als governance te rapporteren en dat niet bij elk thema te herhalen.
  4. Toegankelijkere en duidelijkere standaarden
    De tekst is een derde korter geworden en verschillende concepten zijn vereenvoudigd. Begrippen waarover onenigheid bestond, zoals ‘positieve impact’ en ‘anticipated financial effects’, zijn verduidelijkt. Het onderscheid tussen verplichte en optionele rapporteringsinhoud is ook helderder: verplichtingen staan bij de juiste disclosures, vrijwillig te rapporteren info is verplaatst naar een apart document.
  5. Verlichting in de breedte
    Het aantal verplichte datapunten daalt met 57 procent. Bepaalde disclosures zijn niet langer verplicht als ze onredelijke kosten of moeite vragen. Bij moeilijk verkrijgbare gegevens mogen bedrijven werken met schattingen, extrapolaties of sectorbenchmarks. First-time reporters mogen vereenvoudigingen toepassen in hun eerste rapport en de complexiteit gaandeweg opbouwen. Er geldt ook een limiet op wat grote bedrijven aan kmo’s mogen vragen: het moet gaan om duurzaamheidsinformatie die binnen de VSME-standaard past. Zo’n zogenoemde value chain cap was al opgenomen in de Belgische CSRD-wet.
  6. Afstemming met ISSB
    Om dubbele rapportering te vermijden voor bedrijven die zowel in de EU als internationaal actief zijn, zijn benamingen, beschrijvingen en definities aangepast om beter aan te sluiten bij IFRS S1 en S2, de standaarden van de International Sustainability Standard Board (ISSB). Zo is de definitie voor financiële materialiteit nu identiek, zodat dit deel van de analyse parallel loopt. Impactmaterialiteit blijft een specifieke toevoeging van de EU.

Zijn de nieuwe standaarden een goede zaak?

Als je het ons vraagt, is de winst van deze draft dubbel: ESG-rapportering wordt een stuk werkbaarder en eenvoudiger, maar de ambitie blijft overeind – wat essentieel is. De ESRS blijven de doelen van de Europese Green Deal ondersteunen.

Bedrijven moeten nog altijd hun CO2-uitstoot berekenen en duidelijke policy’s, meetwaarden, targets en acties publiceren. Sommige datapunten zijn geschrapt, zoals de emissie-intensiteit en policy’s rond diversiteit en inclusie, en andere samengevoegd, maar de kwaliteitseisen blijven streng. Daarmee bevestigt Europa dat duurzaamheidsrapportering een belangrijk instrument blijft om klimaatneutraliteit tegen 2050 te behalen.

Wat we ook toejuichen, is dat de extra ruimte voor authentieke storytelling bedrijven een nieuwe kans biedt om zich met hun ESG-prestaties te onderscheiden. Dat sluit perfect aan bij onze aanpak: rapporten maken die zowel compliant als communicatief sterk zijn.

Wat betekenen de nieuwe ESRS voor jouw bedrijf?

  • Wanneer je nu al moet voldoen aan de CSRD

Wave 1-bedrijven, die geen gebruik kunnen maken van de twee jaar uitstel die de Europese stop-de-klokrichtlijn geeft, moeten voor boekjaar 2025 en 2026 nog altijd rapporteren volgens de ‘oude’ standaarden. Mogelijk komt er voor boekjaar 2026 een keuze-optie om de nieuwe standaarden te gebruiken, als die tijdig worden goedgekeurd.

  • Wanneer je pas vanaf 2027 moet rapporteren

Moet je bedrijf volgens de nieuwe timing zijn eerste geauditeerde CSRD-verslag opmaken over boekjaar 2027 (Wave 2-bedrijven), dan raden we je aan om nu al met de vereenvoudigde standaarden te werken. Volg zeker onze kanalen, want na de publieke consultatie (deadline: 29 september) kunnen de ESRS nog wijzigen.

De nieuwe ESRS-standaarden zijn een goede zaak voor bedrijven, omdat ze toelaten om je materiële topics top-down en pragmatisch te benaderen en een eenvoudiger en communicatiever rapport te publiceren. Ondernemingen doen er goed aan om, zelfs als ze twee jaar uitstel krijgen, hun rapporteringsinspanningen voort te zetten. Betere relaties met klanten, gunstigere voorwaarden bij banken, geloofwaardigheid, concurrentievoordeel en waardecreatie op lange termijn zijn maar enkele voordelen van zo’n proactieve aanpak.

Hoe gaat het verder?

De procedure die van de draft tot definitieve standaarden moet leiden, verloopt in meerdere stappen:

  • Tot 29 september: publieke consultatie (stakeholders geven feedback)
  • Oktober-november: EFRAG verwerkt de input en organiseert outreach-events
  • 30 november: EFRAG formuleert finaal technisch advies voor de Europese Commissie
  • December: de Commissie organiseert een consultatieperiode van vier weken en zet de tekst om in een gedelegeerde handeling
  • Vanaf voorjaar 2026: het Europees Parlement en de Raad krijgen vier maanden (verlengbaar tot zes) om bezwaar te maken
  • Juli 2026: publicatie van de definitieve standaarden in het Publicatieblad van de Europese Unie, tenzij er bezwaar is gemaakt

Klaar om met de nieuwe standaarden of met je ESG-rapport van start te gaan? Neem contact om met onze experts, wij helpen je graag verder.